“De leerkracht vertoont afwijkend gedrag!”

schoen abWanneer leerkrachten als kind in de klas zouden zitten bij de kinderen waarvan ze nu zeggen dat die (kinderen) afwijkend gedrag vertonen dan zouden zij (de leerkrachten) degenen zijn die in de ogen van het kind afwijkend gedrag vertonen.

Wanneer dat wat we afwijkend gedrag noemend de standaard zou zijn zou dat wat we nu als ‘normaal’ beschouwen afwijkend zijn.

Bovenstaande is het vraagstuk waar ik me mee bezig houd. Het is een vorm van ‘tegennatuurlijk’ denken.
In mijn werk als trainer op (basis) scholen help ik leerkrachten om ‘tegennatuurlijk’ te denken. Met resultaat: ze gaan anders naar hun eigen manier van communiceren kijken. Ik doe dit op basis van het model PCM (Process Communitation Model -> www.processcommunication.nl ). En… met mooie resultaten…

juf J. schreef hierover:

Met PCM in mijn klas werd er gekeken naar de kracht van mij, als leerkracht, en naar de kracht van de individuele leerling. Door middel van PCM werd er gewerkt naar een klik tussen die twee krachten. Dit had als resultaat dat beide partijen in hun ++ kwamen te staan en er effectieve communicatie was. Door die effectieve communicatie werden het welbevinden van leerling en leerkracht; de leerresultaten en het pedagogisch klimaat verbeterd. PCM geeft niet alleen inzicht in hoe een leerling of team functioneert en communiceert, maar geeft vooral ook inzicht in jezelf en in je eigen manier van communiceren naar anderen.

Ik daag je uit om mijn stelling: “De leerkracht vertoont afwijkend gedrag!” aan te vallen/ te beargumenteren/ tegen te spreken/ aan te vullen/ te ondersteunen!
Wie begint?

2 gedachten over ““De leerkracht vertoont afwijkend gedrag!”

  1. Afwijkend houdt in dat er ook een standaard zou moeten zijn. Wat dat betreft wijkt elk kind af. En elke leerkracht ook. Het is de kunst om telkens op zoek te gaan naar de ‘match’. Ik heb ervaren dat dat soms erg lastig is. Maar we blijven ons best doen.

    1. Dank voor je reactie Rick!
      In mijn werk help ik elke leerkracht om elk kind te bereiken.
      Ik besef dat het voor je lastig is om altijd de juiste ‘match’ te vinden.
      En… wat je zegt… “we blijven ons best doen” Dat doen we!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *